5 simpele aanpassingen op de werkvloer voor een fittere werknemer

dinsdag 29 mei 2018 - 11:05 uur

Wie kent het niet, de vrijdagmiddagborrel. Om een uurtje of vier wordt het werk apart gelegd en gaat de frituur in het vet. Erg gezellig natuurlijk. Maar het zorgt ook voor een tweede tendens namelijk dat werknemers de rest van de week liever wat gezonds eten. 55% van de medewerkers geeft zelfs dat ze meer gezond willen eten in de bedrijfskantine.



Ondanks de bewustwording van zowel werknemer als als werkgever aangaande het eten van gezond en biologisch eten lijkt de stap naar een daadwerkelijke overgang toch nog lastiger als gedacht, Uit een recent onderzoek van de NOS bij de sportkantines blijkt zelfs hier de snelle snack het nog makkelijk te winnen van de gezonde hap.
Hoe is dit toch mogelijk? Daarom bedachten we hoe we met een paar eenvoudige stappen deze overgang in de kantines makkelijker te maken.

Stap 1. Verlaag de drempel naar de gezonde varianten door ze in makkelijk bereikbaar te maken

Wat we veelal zien is is dat snack vaak vele malen goedkoper zijn dan de gezonde varianten. Omdat dit niet altijd even snel eenvoudig op te lossen is, raden we aan te beginnen met het aanbieden van specerijen zoals tijm en bieslook in de kantine. Of eenvoudige groente zoals tomaten wat sla. Zodat mensen een goedkope broodjes met kaas zelf kunnen beleggen met wat extra’s. Door de kruiden aan te bieden in potjes maak je de stap naar het broodje gezond een stuk kleiner.

Stap 2. Zorg dat gezonde zaken binnen handbereik liggen

Verhoog de pakkans van het fruit in je  bedrijf. Zorg dat er op de algemene plekken zoaks de vergadertafel fruit  en water snel voor het grijpen liggen. Zorg bijvoorbeeld voor gekoeld water met schijfjes of munt. Vooral in de zomer is dit een welkome aanvulling op het bestaande dieet, En erg goed voor de concentratie. Met af en toe een bakje koffie & thee naast je (wel onder suiker) kunnen erg verwikkend zijn. En zijn zelfs wanneer ze worden genuttigd in niet al grote hoeveelheden erg goed voor de gezondheid.

3. Bied brood aan met minder snelle koolhydraten

Bied naast (volkoren) brood en crackers, een aantal gezonde alternatieven aan. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan minder snelle koolhydraten bij hun lunch en ontbijt. Granola met havermout en yoghurt of een wisselende quinoasalade (de variatie is eindeloos) zijn lekkere voorbeelden.

4. Zorg ook voor een gezonde zit en eethouding op het werk 

Niet alleen het eetpatroon is belangrijk maar ook een goede zit en beweeghouding is erg bevorderlijk voor de gezondheid op de werkvloer. Denk eens aan een goede bureau en kantinestoelen, Het zorgt voor een goede doorbloeding in het lichaam en verminderd natuurlijk rugklachten.

5. Tot slot: Doe aan klimaatbeheersing 
 
Lopp alle ruimtes na op de werkvloer en beoordeel ze op de juiste hoeveelheid zuurstof en luchtvochtigheid Dit zijn twee erg belangrijke factoren voor een prettige werknemer (en ook voor de werkgever natuurlijk). Via een barometer is dit goed na te gaan!